Reliability Monitor

Какво е Reliability Monitor и как да го използваме за диагностициране на системен срив

Едва ли има потребител на операционна система Windows, на който поне веднъж да не му се е случвало системата да се срине, при което екрана просто „замръзва“ или в по-лошия случай се появява т.нар. „син екран“. Обикновено в тези случаи единственият изход е ръчен рестарт. Ако това се случи веднъж като еднократен акт, едва ли е повод за сериозно притеснение. Когато обаче подобни сривове станат ежедневие, това означава, че някъде има проблем.

Обикновено причините за появата на т.нар. „син екран“ може да варират в широки граници – от проблем в операционната система или лоши драйвери до хардуерен проблем. В отделни случаи вашата машина директно се рестартира, без да имате възможност да видите какво точно пише в съобщението за грешка на този „син екран“.
За да се случва това, значи има някаква причина. Откриването и понякога коства доста време и нерви. За причините за появата на т. нар. „стоп грешки“ или „сини екрани“ и възможните начини за решаването на този проблем вече писахме в друг материал на PCGuide.bg (виж „Син екран“ – как да се справим?).

Като отправна точка, ще посочим това, че операционната система Windows води своя хронология за случващото се и при подобен срив тя записва информация за възникнали грешки и причината за тях. Ето защо когато компютърът блокира ненадейно, появи се поредния син екран или се рестартира неочаквано, запомнете датата и часа на събитието.

Първата стъпка е да научите повече детайли за грешката. За целта ще ви подскажем за една полезна и удобна функция на операционните системи Windows, въведена още при Vista.

Reliability Monitor (Мониторинг на надеждността) е полезен инструмент в съвременните операционни системи MS Windows, който регистрира софтуерни и хардуерни проблеми във вашия компютър, както и други промени и събития. Това е вградена функция в операционната система, за чието съществуване много от потребителите дори не подозират. Всъщност информацията, която ни дава този инструмент е сходна с информацията, която можем да получим от Event Viewer (Control Panel > Administrative tools > Event Viewer).

Reliability Monitor представя в хронологичен ред информация за всички системни събития: сривовете на системата, инсталиране на приложения и ъпдейти, хронология на системните предупреждения и съобщения. От хронологията на Reliability Monitor може да видите всички обновявания на Windows през последните дни и седмици, включително и да разберете повече за инсталираните обновления.

Този инструмент определя „индекс на стабилността“ на системата, който варира от 1 (ниска надеждност) до 10 (висока надеждност). Всяка записана грешка в хронологията рефлектира върху този индекс, като промените в неговите стойности за по-голямо удобство се визуализират и графично.

За да отворите Reliability Monitor (Мониторинг на надеждността) е необходимо просто да напишете в полето за търсене до менюто Start думата „reliability“ (без кавичките). След това в намерените резултати изберете View reliability history. Ако сте с интерфейс на български език, потърсете ключова дума „надеждност“ (без кавичките) и би трябвало да видите като резултат Показване на хронологията за надеждност.

В прозорец се визуализират по дни или седмици всички системни грешки, записани при сривовете на операционната система или инсталираните приложения, както и данни за съобщения/предупреждения на системата. Всъщност, функцията „View reliability history“ кореспондира с познатия Event Viewer.

Прозорецът на Reliability Monitor или Мониторинг на надеждността. Със синя иконка с „!“ са отбелязани различни информационни съобщения на Windows (примерно за извършено обновяване). С червена иконка с „х“ са маркирани различни грешки на приложенията или Windows. В нашия случай нямаме сериозни грешки, свързани със срив на операционната система.

Ако Windows е претърпял срив, то в графата за съответния ден трябва да видите запис, маркиран с червен кръг с „Х“ в средата. Критичните грешки, довели до сриването на операционната система обикновено са отбелязани в реда „Windows failures“. Кликнете в съответната графа на събитието и под таблицата с хронологията ще видите допълнителна информация за грешките и предупрежденията за съответния период. Отново ще подчертаем, че е от значение да сте запомнили деня и часа на съответния системен срив, за да знаете към коя дата да търсите записи. Ако забележите съмнителна грешка, кликнете два пъти върху нея, за да отворите допълнителен прозорец с по-детайлна информация за нея.

Може да използвате опцията „Check for solutions to all problems …“ в долната част на основния прозорец, но това не гарантира, че ще бъде намерено адекватно решение на проблема. В такива ситуации често пъти се налага да импровизираме, за да намерим „болното място“, започвайки обикновено от търсене на допълнителна информация в мрежата.

Когато Windows ни поднесе „син екран“, обикновено записва информация на твърдия диск в файлове, наречени Мemory dumps или Crash Dumps. Тези файлове съдържат копие от паметта по време на самия срив и могат да са доста полезни понякога, с оглед диагностицирането на първоизточника на проблема. Те са няколко вида и могат да бъдат различни по размер в зависимост от обема на информацията в тях.

За разчитането на тези файлове на помощ идва едно приложение, наречено BlueScreenView на NirSoft. Тази програма визуализира списък на запазените дъмп файлове и посредством нея може да видите съдържанието на избран файл.

И все пак не очаквайте програмата автоматично да намери причината за проблема. Правилното „разчитане“ на дъмп файловете понякога изисква значителни познания, ето защо използването на онлайн търсачка е безценно в такива случаи. Информацията в графите “Bug Check String” и “Bug Check Code”, колкото и нелогична да ви се струва, може да се окаже полезна. Търсенето на информация в мрежата за съответните кодове може да ви отведе до проблемното място!

В заключение ще кажем, че няма определена формула за диагностициране на системните сривове на операционните системи Windows. Гореописаните методи могат да ви дадат само отправната точна към диагностициране и решаване на проблема с честите „забивания“ и „сини екрани“, резултат от срив в системата. В отделни случаи проблемът може да се реши лесно с деинсталация на определен проблемен софтуер или обновяване на драйвери. В други случаи е необходима компетентна намеса за правилното диагностициране на евентуални проблеми в хардуера на вашата система.

© PCGuide.bg. Автор: Светослав Миронов.

Facebook Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *