В ерата на цифровите технологии защитата на личната информация е от ключово значение. Windows 11 предлага множество настройки, които позволяват на потребителите да подобрят своята поверителност, използвайки тази операционна система. В този материал ще разгледаме как да конфигурираме системата така, че да ограничим споделянето и използването на личните ни данни.
Как и защо Windows 11 събира лични данни
Накратко ще разясним типовете данни, които операционната система събира чрез различни свои компоненти и приложения.
Първата група потребителска информация ще наречем телеметрични данни. Тук се включват отчети за сривове, информация за инсталирани приложения, данни за системата и нейната производителност. Тези данни не са с така висока степен на поверителност. Microsoft твърди, че те се събират с цел подобряване на услугите на Windows.
Втората група данни носят повече персонална информация за вас, вашите предпочитания и вашата дейност. Ето защо те могат да влязат в групата на личните данни. Тук се включва основно: информация за местоположението ви, предпочитания при сърфиране (най-вече ако използвате браузърът Microsoft Edge), използване на данни от търсене и гласово въвеждане. Целта на това е да се персонализира в по-голяма степен някои функции, както и да може да получавате реклами, по-тясно свързани с вашите интереси.
Използването на акаунт в Microsoft (т.нар. „онлайн акаунт“) е един от основните инструменти за събиране на различна персонална информация. В последните години стана все по-трудно в процеса на инсталация на тази операционна система да избегнете използването на такъв акаунт, вместо локален. Въпреки това, използването на Microsoft акаунт в Windows може да се окаже удобна опция за повечето от вас.
С този материал не искаме да ви убеждаваме да не използвате Microsoft акаунт, дори напротив. Идеята на това ръководство е да ви покажем как да го конфигурирате за по-голяма поверителност на вашите лични данни. Ето защо преди същинската част на ръководството ще разясним ползите от използването на онлайн акаунт (акаунт в Майкрософт).
Какви предимства носи използването на акаунт в Microsoft
Като цяло вписването с акаунт в Microsoft в Windows 11 носи редица преимущества. Той ви дава достъп до повече услуги. Те вероятно ще ви бъдат много полезни в съвременните условия, където използваме по няколко устройства, облачни услуги и т.н. По-важните преимущества са:
- Синхронизация на потребителски предпочитания между устройства при използване на един и същи акаунт в Microsoft. В това число включваме и синхронизация на същите след преинсталация на Windows;
- Интеграция с OneDrive – получавате безплатно 5 GB облачно пространство в OneDrive;
- Достъп до Microsoft Store – възможност да инсталирате и актуализирате приложения от магазина на Майкрософт с един клик;
- Абонамент и лиценз за Microsoft 365 (предишния Office 365);
- Функция „Find my device“ (Намери устройството ми);
- Използване на Windows Hello (вход с лице, пръстов отпечатък или PIN), както и защита на акаунта с двуфакторна автентикация;
- Windows лицензът може да бъде свързан с акаунта, което улеснява повторната активация на ОС след преинсталация;
- Достъп до редица други услуги и приложения, интегрирани в Windows 11.
Как да конфигурираме Windows 11 за постигане на по-голяма поверителност
Постигането на по-голяма поверителност се постига чрез направата на някои специфични настройки на акаунта. Идеята е системата да споделя колкото се може по-малко лични данни – местоположение, предпочитания, изпращане на диагностични данни, историята на активностите и др.
Голяма част от нещата, които ще ви покажа в следващите точки могат да бъдат персонализирани още във финалния етап от инсталацията на Windows 11 – моментът, след като въведете вашия Microsoft акаунт и парола. Все пак, дори да не е направено тогава, тези предпочитания могат да бъдат променени във всеки един момент. Всички стъпки и екранни снимки в ръководството са направени на компютър, който използва акаунт в Microsoft и Windows 11 версия 24H2.
Изключете използването на рекламен идентификатор (Advertising ID)
ИД за реклама (Advertising ID) проследява вашите предпочитания чрез услугите и приложенията, които използвате. По този начин ще виждате реклами, които в по-голяма степен кореспондират с вашите предпочитания и интереси. Забраната на тази функция няма да премахне рекламите, но ще ограничи споделянето на персонална информация за интересите ви. Ето как става това:
1. От менюто
Start отворете приложението Settings (Настройки).
2. От раздел Privacy & Security (Поверителност и защита), секция Windows permissions > General (Разрешения за Windows > Общи) изключете опция Let apps show me personalized ads by using my advertising ID (Разреши на приложенията да ми показват персонализирани реклами с помощта на моя ИД за реклама). По този начин забранявате на приложенията да показват реклами, базирани на вашите интереси, събрани чрез рекламния идентификатор.

3. За още по-голяма поверителност може да изключите и другите налични опции в секция General (Общи):
- Let websites show me locally relevant content by accessing my language list (Позволяване на уеб сайтовете да ми показват подходящо локално съдържание чрез достъп до моя списък с езици);
- Let Windows improve Start and search results by tracking app launches (Позволете на Windows да подобри стартирането и резултатите от търсенето чрез проследяване на стартиранията на приложенията);
- Show me suggested content in the Settings app (Нека ми се показва предложено съдържание в приложението „Настройки“).
Изключете изпращането на диагностични данни и обратна връзка
Windows изпраща до сървърите на Майкрософт различни диагностични данни, с цел подобряване на услугите и операционната система. Сама по себе си тази информация може да включва лични данни, ето защо би било добре да се изключи по следния начин:
1. От менюто
Start отворете приложението Settings (Настройки).
2. От раздел Privacy & Security (Поверителност и защита), секция Diagnostics & Feedback (Диагностика и обратна връзка) изключете опция Send optional diagnostic data (Изпращане на незадължителни диагностични данни).
3. Изключете опция Let Microsoft use your diagnostic data… (Позволете на Microsoft да използва вашите диагностични данни…) от секция Tailored experiences (Персонализирани среди за работа).

Изключете споделяне на местоположението
Windows по подразбиране проследява вашето местоположение. Това спомага да виждате информация, базирана на локацията ви – прогноза за времето, местни новини и т.н.
Споделянето на местоположението е важно и за работата на функцията Find my device (Открий моето устройство). Стига тя да е активна, може да ви бъде полезна, ако вашето устройство стане обект на кражба или бъде изгубено.
Все пак, ако решите, че не искате да се споделят данни за вашата локация, имате две възможности. Първата е да изключите споделянето на местоположението за всички приложения и функции на Windows. Втората е да забраните тази възможност само за определени приложения от списък (виж т. 4). Ето и стъпките за това:
1. От менюто
Start отворете приложението Settings (Настройки).
2. От раздел Privacy & Security (Поверителност и защита), отворете секция App permissions > Location (Разрешения за приложения > Местоположение).
3. Изключвайки опция Location services (Услуги за местоположение), вие ще забраните споделянето на местоположението за всички приложения и услуги. В тази ситуация няма да е възможно да разрешите на определени приложения да използват вашата локация. Ако не желаете това да е така, вижте точка 4.
4. Опция Let apps access your location (Разрешаване на приложенията да осъществяват достъп до вашето местоположение) ви дава възможност да забраните споделянето на местоположението за всички приложения (ако е изключена). Ако я оставите включена, от списъка с приложения може да спрете достъпа до местоположението само за избрани апликации. Тук вече вие трябва да прецените кой вариант би бил по-добър за вас.

Ограничаване на достъпа на приложения до камера, микрофон и други и лични данни
На същия принцип, както ограничаване на достъпа до местоположението, имате възможност да забраните на определени приложения достъпа и до редица други ресурси. Тук се включват камера, микрофон, гласово активиране, известия, информация за акаунта ви, контакти, календар и др.
Няма да показваме за всяко нещо поотделно, но пътят до тези опции е от меню
Start > Settings > Privacy & Security > App permissions (Старт > Настройки > Поверителност и защита > Разрешения за приложения). Възможностите, които имате е да забраните тотално достъпа до даден сензор или ресурс, да забраните на приложенията като цяло да го използват или да направите това само за избрани от вас приложения. Ето как изглежда например настройките за достъп до микрофона:

В случая аз съм избрал да огранича достъпа до микрофона само за определени приложения. Тук отново трябва внимателно да прецизирате на кои приложения ще наложите забрана за достъп до определени ресурси. Така например, ако забраните достъпа на приложения като Microsoft Teams или Zoom Meetings до микрофона и камерата, след това може да имате проблем с тяхното използване! Това е много често срещан проблем и именно за това го давам като пример.
Алтернативен начин за ограничаване на достъпа на инсталираните приложения
Съществува и друг, алтернативен начин за ограничаване достъпа на инсталираните приложения до ресурси като местоположение, камера, микрофон и др. Тази възможност по описания по-долу начин е налична само при някои приложения!
1. Влезте в меню
Start > Settings > Apps > Installed apps (Старт > Настройки > Приложения > Инсталирани приложения).
2. Кликнете върху иконата с трите точки срещу избраното приложение и от менюто изберете Advanced options (Разширени опции), ако опцията е налична.
3. В секция App permissions (Разрешения за приложението) може да изключите/включите достъпа на приложението до някои ресурси като местоположение, камера, микрофон и други (за отделните приложения наличните опции може да се различават в зависимост от това какви настройки са направени в App permissions).
Изключване на историята на активностите
Activity history или История на активностите проследява приложенията, които използвате, файловете, които отваряте и хронологията в уеб браузъра Microsoft Edge. Част от тази информация е възможно да се споделя с Майкрософт.
Секция Activity history е свързана с работата на функцията Timeline. Не при всички компютри е налична (зависи от типа акаунт и версията на ОС). Стига вашият акаунт да поддържа функцията Activity history, може да я забраните по следния начин:
1. От менюто
Start отворете приложението Settings (Настройки).
2. От раздел Privacy & Security (Поверителност и защита), отворете секция Activity History (История на активностите).
3. Изключете опция Store my activity history on this device (Съхраняване на история на активностите на това устройство).
4. Може да използвате бутон Clear history (Изчистване на историята), за да премахнете събраните до момента данни за ваши активности.
Изключване на опциите за Разрешения за търсене (Search permissions)
Опциите в секция Разрешения за търсене или Search permissions в Windows 11 ви позволяват да контролирате как операционната система използва информацията от търсенията ви. Можете да изключите показването на резултати от търсене в облака (OneDrive и Outlook) и да управлявате историята на търсенията на устройството.
Част от функционалността на Search permissions е сходна с тази на Activity history (от предходната точка). В зависимост от типа на акаунта и изданието на Windows 11 в настройките за поверителност и защита вероятно ще имате една от двете секции (Search permissions или Activity history).
За постигане на по-голяма поверителност може да изключите всички опции в тази секция с настройки или да забраните само някои, в зависимост от предпочитанията ви. Ето и пътят за това:
1. От менюто
Start отворете приложението Settings (Настройки).
2. От раздел Privacy & Security (Поверителност и защита), отворете секция Search permissions (Разрешения за търсене).
3. Изключете всички налични опции в тази секция, за да не се използва информация за вашите търсения. Използвайте бутон Clear device search history (Изчистване на хронологията на търсенето на устройството), за да изтриете съхранената до момента история от търсене.

Спиране на OneDrive да синхронизира личните ви файлове
OneDrive е облачна услуга на Microsoft, която ви позволява съхранение на файлове и тяхното синхронизиране с потребителската директория, която е на локалния диск. Принципно използването на тази възможност може да бъде отказано още при конфигурирането на акаунта ви в последния етап от инсталацията на Windows 11 (Out-of-Box Experience).
Ако не желаете да използвате OneDrive, но по някаква причина установите, че той е активен може да го спрете. Първото нещо, което може да направите е да забраните връзката на тази облачна услуга с вашето устройство. Това става по следния начин:
1. Кликнете на иконата на OneDrive в таскбара (прилича на облаче и е някъде до часовника).
2. Изберете опция Settings, след което Account.
3. Използвайте опция Unlink this PC, за да прекъснете синхронизирането на данни между облака за съхранение и вашия компютър.

Все пак, ако искате тотално да заличите приложението OneDrive от вашата система може да го деинсталирате. Пътят за това е както при всяко друго приложение –
Start > Settings > Apps > Installed apps (Старт > Настройки > Приложения > Инсталирани приложения). Намерете OneDrive в списъка с инсталирани приложения и използвайте опция Uninstall (Деинсталиране).
Използване на локален акаунт в Windows
В началото изредихме по-голямата част от преимуществата и възможностите, от които може да се възползвате, използвайки акаунт в Microsoft. Много потребители обаче предпочитат да използват локален потребителски акаунт. Вписването с такъв тип акаунт в Windows и правилното конфигуриране на опциите за поверителност е най-добрият начин да сведете до минимум изпращането на поверителна информация до Microsoft.
Създаването и използването на локален акаунт (офлайн акаунт) не изисква регистрация в Microsoft, което ви спестява предоставянето на лични данни като вашето име и имейл. Това обаче не означава, че този тип потребителски достъп няма възможност да споделя повечето от данните описани горе (местоположение, рекламен ИД, диагностични и други данни). Ето защо, дори да използвате локален потребителски акаунт в Windows, ще е необходимо да прегледате същите настройки, описани в ръководството горе.
Ако вече използвате акаунт в Microsoft, може да създадете допълнителен локален акаунт. След направата му ще е необходимо да му зададете права на администратор, защото по подразбиране всеки нов акаунт получава права на стандартен потребител.
Виж Как да добавим нов локален или Microsoft акаунт в Windows 11 – три различни начина
По време на инсталацията на Windows 11 и по-точно в последната ѝ фаза (Out-of-Box Experience – OOBE) операционната система настойчиво изисква да се използва акаунт в Microsoft. При Windows 11 Pro може предварително да се изключи интернет връзката и да се използва опция Limited setup, която ще ви позволи в няколко стъпки да направите локален акаунт.
При инсталацията на Windows 11 Home нещата със създаване на локален акаунт са по-сложни. Единия вариант е да се впишете с някакъв Microsoft акаунт и след това (под Windows) да си направите локален, задавайки му права на администратор. Може да опитате и начина, описан в това ръководство, чрез който забранявате всички мрежови връзки на етап OOBE от инсталацията.
В заключение
В този материал ви показахме поредица от стъпки, благодарение на които ще ограничите събирането и изпращането на ваша персонална информация до Microsoft. Правейки конфигурацията, от значение е да съумеете кои опции и функции да изключите и кои не, така че да използвате вашата операционна система пълноценно.
Деактивирането на всички активни функции в Privacy & Security (Поверителност и защита) от настройките не може да ви гарантира, че Microsoft няма да събира лични данни. Все пак ние потребителите няма как да знаем на заден план какво прави операционната система.
Събирането на различен тип потребителска информация вече е нормална практика от всички големи софтуерни компании, в т.ч. Microsoft, Google, Meta, дори и чатботовете, използващи изкуствен интелект. Това не означава, че тази информация ще се използва за користни цели. По-важна задача е да защитите добре използваните от вас акаунти чрез сигурни пароли, двуфакторна автентикация и всичко, което би затруднило неправомерно проникване в потребителските ви профили.
© PCGuide.bg. Автор: Светослав Миронов.

Казвам се Светослав Миронов и съм администратор на PCGuide.bg. Автор съм на материалите, публикувани тук. Интересите ми са преди всичко в областта на информационните технологии и по-конкретно операционни системи Microsoft Windows, софтуер и антивирусна защита.
