Windows 11 Акаунти

Как да добавим нов локален или Microsoft акаунт в Windows 11 – три различни начина

В този материал ще ви покажем няколко начина за създаване на нов потребителски акаунт в Windows 11 или изтриване на вече съществуващ такъв. Методите, които ще ви демонстрираме са три отделни варианта за управление на потребителите, приложими както в „единадесета“ версия, така и в Windows 10.

Както знаете, опциите за вписване в Windows 11 са два – с акаунт в Microsoft или чрез използване на локален (офлайн) акаунт. Освен това, всеки един потребител може да притежава различни привилегии върху системата – да разполага с администраторски достъп или да има по-ограничени права – на т.нар. „стандартен“ потребител.

Метод 1: Създаване на нов потребителски акаунт през Settings (Настройки)

Освен добавянето на различни акаунти ще демонстрираме и няколко различни метода за това. Първият е най-опростен и в него се използва изцяло приложението Settings (Настройки) в Windows 11. С негова помощ може да добавите както нов локален акаунт, така и такъв в Microsoft. Можете да променяте правата му, но за тези действия трябва да сте вписан с потребител, който има администраторски права върху системата.

1. Изберете от менюто Start приложението Settings (Настройки). Като алтернатива може да използвате и клавишна комбинация от Start + I.

2. От левия панел на прозореца кликнете на Accounts (Потребители), след това изберете опция Family & other users (Семейство и други потребители).

Family & other users

3. В следващия прозорец би следвало да виждате текущия акаунт и всички останали. От секция Other users (Други потребители) кликнете на бутон Add account (Добави акаунт), за да създадете нов потребител.

Add account

Оттук насетне може да добавите нов локален или Microsoft акаунт. Тъй като и двата варианта са широко използвани, ще ви ги демонстрираме поотделно.

Добавяне на нов локален акаунт в Windows 11

Локалният акаунт (нарича се още „офлайн“ акаунт) съхранява цялата потребителска информация на локалния диск на компютъра. С други думи казано, той не може да се синхронизира на други устройства и винаги, когато добавяте такъв, на практика го създавате наново – за съответното устройство.

1. В продължение на стъпките от горната точка, би трябвало да излезе нов прозорец, който ще ви поиска имейл или телефон. Тъй като ще създавате локален акаунт, не въвеждайте нищо, а просто кликнете на линка I don’t have this person’s sing-in information (Не разполагам с информация за влизане на това лице).

I don't have this person's sing-in information

2. В следващия прозорец ще ви бъде отново предложено да създадете акаунт в Microsoft. За да избегнете това и да създадете локален потребител, кликнете на линка Add a user without a Microsoft account (Добавяне на потребител без акаунт в Microsoft).

Add a user without a Microsoft account

3. В следващия прозорец е необходимо да въведете наименование на локалния акаунт. Използвайте нещо кратко и на латиница (примерно Ivan, Petar, User, Lenovo, Acer и т.н.).

Create a user

Тук е важно да подчертая, че имате възможност да не въвеждате парола. За тази цел въведете единствено име на потребителя и продължете напред с Next.

Препоръката ни е, ако до компютъра достъп имат и други хора, да зададете парола. В случай че въведете такава, ще видите три допълнителни полета за задаване на въпроси за сигурност. Те са стандартни въпроси от рода на „Името на града, в който сте родени“ или „Какъв беше детският ви прякор“. Техните отговори е желателно да ги знаете само вие и ще се използват евентуално за възстановяване на паролата, в случай, че я забравите.

След като създадете нов локален акаунт, би следвало да го виждате в прозореца с настройките. В тази връзка моля, обърнете внимание на следващата точка!

Промяна на вида на акаунта

Много важно е да уточня, че по подразбиране всеки допълнителен офлайн акаунт е с правата на „стандартен потребител“. Това означава, че е ограничен в правата си върху системата – няма право да променя определени (глобални) настройки или да инсталира софтуер на трети страни.

Смяната на акаунта от „Стандартен“ към „Администратор“ на този етап става от бутона Change account type (Промени типа на акаунта). Акаунтите с администраторски права могат да конфигурират всички настройки, включително и да създават/премахват други потребители.

Change account type

Изтриване на локален акаунт

За да изтриете даден акаунт в Windows, трябва да сте излезли от него и да сте се вписали с друг. Текущият акаунт трябва да има администраторски права, за да може да премахва потребители от системата.

От прозореца с акаунтите (Settings > Accounts) използвайте бутон Remove (Премахване), за да изтриете потребителя. Ще видите прозорец, от който трябва да потвърдите, че наистина желаете да премахнете акаунта и директорията с данните (Документи, Изображения, Изтегляния, Работен плот и т.н.).

Remove

Кликнете на бутон Delete account and data (Изтриване на акаунт и данни), за да премахнете окончателно информацията на потребителя.

Добавяне на акаунт в Microsoft за вписване в Windows 11

Microsoft акаунт (нарича се още онлайн акаунт) е по-гъвкав вариант за вписване, интегриран с множество от услугите на Майкрософт. Той позволява синхронизиране на настройки и файлове между различни устройства. Именно по тази причина в Windows 10 и Windows 11 доста настойчиво се прокламира използването му. Като потребителско име за акаунтите в Майкрософт се използва имейл адрес, телефонен номер, а може дори и стар Skype акаунт.

1. От прозореца с акаунтите (Start > Settings > Accounts) и раздел Other users (Други потребители) използвайте бутон Add account (Добавяне на потребител).

Add account

2. В прозореца, който ще видите, следва да въведете имейл адрес или телефон, с който е регистриран Microsoft акаунтът.

e-mail or telephone

Забележка: В случай, че въведете невалиден имейл, в следващия прозорец ще видите предупреждение и линк (sign up for a new one), от който може да създадете нов акаунт в Microsoft.

3. В случай, че въведеният e-mail (телефон) е свързан с действащ Microsoft акаунт, ще видите съобщение, което ви казва, че при следващото вписване с него трябва да сте свързани към интернет. Парола на този етап няма да ви бъде поискана. Такава ще трябва да се въведе при вписването с добавения нов потребител.

Finish

На този етап кликнете на бутон Finish и акаунтът ще бъде добавен.

Промяната на вида на акаунта (от стандартен потребител на администратор) става по същия начин, както сме описали в по-горната точка.

Следващите методи за добавяне на нови акаунти вършат абсолютно същата работа, но смятам, че са за една идея по-напреднали потребители. По тази причина ще ги разгледаме, но няма да изпадаме в ненужни подробности.

Метод 2: Добавяне на нов локален акаунт през Windows Terminal (PowerShell или Command Prompt)

С помощта на различни команди през Windows Terminal (PowerShell или Command Prompt) имате възможност да извършвате най-разнообразни операции в Windows. Така например с един прост команден ред може бързо да създадете нов локален акаунт или да изтриете такъв. Ето как става това:

1. Стартирайте Windows Terminal, за предпочитане с административни права. За целта кликнете с десен бутон върху Start и изберете опция Windows Terminal (Admin).

2. Използвайте следния команден ред, за да създадете нов акаунт:

net user НАИМЕНОВАНИЕ ПАРОЛА /add

На изображението долу може да видите как с горната команда бързо направих един нов акаунт, наречен PCGuide2 с парола 123456:

Windows Terminal net user

За изтриване на вече създаден локален акаунт се използва подобен команден ред, но с атрибут /delete, например:

net user PCGuide2 /delete

Добавяне или премахване на акаунт чрез netplwiz

За целта се използва инструментът netplwiz, който позволява да управлявате всички акаунти в Windows. С негова помощ може да добавяте нови акаунти – Microsoft или локални, да изтривате потребители и да променяте правата им. Имайте предвид, че това е инструмент, вграден в самата операционна система и не се налага инсталация на допълнителен софтуер. Също така смятам, че този метод не е по-сложен от първия (този с използването на приложението Settings) и затова го предпочитам.

Ето и стъпките за прилагането му в Windows 10 и Windows 11:

1. През прозореца за изпълнение Run (клавишна комбинация от Start + R) изпълнете netplwiz.

2. Размаркирайте акаунта, който използвате в момента и кликнете на бутон Add…

netplwiz add

3. Ще се появи прозорец, в който най-общо казано имате три възможности:

How will this person sing in

Първата е да въведете в полето валиден имейл адрес, вече свързан с Microsoft акаунт и да продължите напред с Next. През интернет приложението ще се свърже със сървърите на Майкрософт и ще добави акаунта. След това е необходимо просто да финализирате процедурата, а парола ще бъде поискана при следващото вписване. Използвайте тази възможност, ако искате да добавите вече регистриран акаунт в Microsoft.

Втората опция е Sign up for a new email address. С нейна помощ ще бъдете пренасочени към друг прозорец, където имате възможност да регистрирате напълно нов акаунт в Microsoft (отново ще бъде необходима интернет връзка).

Третата възможност, на която ще акцентираме е добавяне на нов локален акаунт. За целта използвайте линка долу Sign in without a Microsoft account (not recommended).

4. Нека приемем, че сме избрали последната опция. В следващия прозорец отново ще видите препратки за двете възможности в Windows – акаунт в Microsoft или локален потребител.

Local account

5. При създаване на локален акаунт, в следващата стъпка е необходимо да въведете име на акаунта (нещо кратко). Използването на парола е опционално, но препоръчително. Ако въведете такава, ще трябва да напишете и някаква „подсказка“ за забравена парола (password hint).

Local account име и парола

6. Накрая кликнете на Finish, за да бъде създаден новият локален акаунт.

Finish

Промяна на правата (вида) на акаунти през netplwiz

Локалният акаунт, който се създава с горното ръководство обичайно е със статут на „стандартен потребител“. В случай, че искате той да има администраторски права е необходимо да го маркирате от прозореца на netplwiz и да извикате Properties.

От прозореца със свойствата изберете втория таб Group Membership. Изберете необходимото ниво на правомощия и потвърдете с Apply и ОК.

Group Membership

Изтриване на акаунти през netplwiz

Прозорецът на netplwiz ви дава доста възможност за разширен контрол над потребителските акаунти. Налична е опция за изтриване на акаунт, който вече не е нужен. За целта трябва да сте излезли от въпросния потребител и да сте вписани с администраторски акаунт. След това от прозореца на netplwiz маркирайте потребителя за премахване и използвайте бутон Remove. Потвърдете премахването му с Yes от диалоговия прозорец:

netplwiz Remove

Много компютри се използват от по двама или повече потребителя и това налага нуждата от използване на различни акаунти за всеки един от тях. Акаунтът, независимо дали е локален или такъв в Майкрософт гарантира, че всеки ще може да си има свой собствен работен плот, персонални настройки, директории с изображения, музика изтегляния и др. Акаунтите често пъти се използват и за ограничаване на правата на определени потребители, както и за защита на собствените ни данни с парола от останалите.

© PCGuide.bg. Автор: Светослав Миронов.

Facebook Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.