„Сините екрани на смъртта“, наричани още стоп грешки (STOP Error) или просто „син екран“, се проявяват тогава, когато в работата на системата е налице сериозна грешка, в следствие на което Windows не може да продължи да работи нормално и се срива напълно. В настоящият материал под понятията „син екран“ или „стоп грешка“ ще имаме предвид онези грешки на операционни системи Windows, които се появяват на син фон и единствения изход да продължим работата си е рестарт на системата.
В подобна ситуация вашият компютър може да се рестартира директно, а вие да видите „син екран“ само за миг, без да имате възможност да прочетете каквото и да било от текста в него. Това се случва, когато вашият Windows е конфигуриран да се рестартира автоматично в случай на системен срив.
Откриването на причините за стоп грешките понякога е изключително трудна задача, която може да ни коства часове, дори дни тестване и търсене на информация. Много потребители прибягват директно до преинсталиране на операционната система, като в много случаи това е ненужно или не решава проблема, ако той е във физическия хардуер!
Стоп грешките обикновено може да са свързани с хардуерен проблем или с конкретен драйвер. „Сините екрани“ в повечето случаи показват и „Стоп код“, посредством който е напълно възможно да се достигне до източника на проблема, ако знаем как да го разчетем правилно.
В настоящият материал ще ви дадем някои насоки в решаването на тази нелека задача:
- Първата стъпка е да установим “кога” и „от кога“ стоп грешката се появява системно?
Дали това е започнало да се случва след като сме сменили или обновили някой драйвер или пък сме инсталирали поредния ъпдейт за Windows?! Дали след като сме направили някои промени по хардуера?!
В първия случай възможностите са да „върнем“ операционната система/драйверите във вида преди промените и да направим съответните тестове. Вариантите са:
– Изпозлване на Last Known Good Configuration. С няколко думи казано, това е опция, която ни стартира операционната система с драйвери и записи в регистрите, използвани последния път когато Windows ни е заредил и изключил нормално. Тази възможност е налична при Windows XP, Windows Vista и Windows 7. За съжаление не е налична при по-новите Windows 8/8.1 и Windows 10.
– Използване на System Restore, за да възстановим системата.
– Използване на Roll Back Driver. Необходимо е да влезете в Диспечера на устройствата (Device manager), откъдето да дадете Свойства (Properties) от контекстното меню на съответното устройство. В таб Driver съответния прозорец е налична опцията Roll Back Driver. Използването на тази опция връща предходния драйвер само веднъж!
2. Проверете свободното пространство на системния дял (това е устройство C: обикновено). Малко вероятно е, но не и невъзможно малкото свободно място да е предпоставка за сериозни системни грешки.
3. Сканирайте за вируси. Вирусите обикновено са „обичайният заподозрян“ за компютърни проблеми от различно естество. И в този ред на мисли, не е невъзможно появата на сини екрани да е резултат от вируси, особено такива, които поразяват boot сектора и MBR. В много случаи полезно е използването на т.нар. „спасителни дискове“ (от англ. Rescue CD, Rescue disk), които можем сами да си направим с подходящ антивирусен софтуер от незаразен компютър. Това са скенери, качени на външни носители (CD, DVD или флаш памет), които са записани така, че да зареждат сами, без да е необходимо да сме заредили операционната система.
4. Обновете вашата операционна система с всички актуални обновления и последния наличен Service Pack. Често Майкрософт пускат различни ъпдейти, които съдържат поправки на различни проблемни зони.
5. Обновете драйверите на отделните устройства. В голям процент от случаите проблема със стоп грешките е именно в драйверите. Понякога инсталиран нов драйвер може да бъде причина за проблема, но често пъти обновяването на даден драйвер с нова версия може да го разреши.
6. Пробвайте да върнете хардуерните настройки на устройствата по подразбиране от Device Manager.
Ако горните неща не помогнат, то изглежда, че проблемът може да е хардуерен и несвързан с лоши драйвери или неподходящи настройки.
7. Направете диагностика на хардуера. Тук имаме предвид тест на системната памет за грешки и тест на твърдия диск за лоши сектори. Съществуват редица софтуерни решения за тази цел. Много от програмите за диагностика на RAM паметта не работят в Windows среда, а се стартират от bootable устройство, с оглед избягване на евентуален срив на системата по време на теста. Ако тестът покаже грешка в системната памет, пробвайте да стартирате компютъра с друга платка памет и вижте дали е налице същия проблем. Имайте предвид, че Стоп грешка може освен от дефектирал хардуер, може да е резултат от моментна грешка в хардуера, която при един последващ тест да не бъде открита.
8. Проверете температурата на вашата система, когато е натоварена (температура на процесора, на графичния процесор, чипсета, твърдия диск). Прегряването на някои хардуерни компоненти може да доведе до внезапни рестарти и блокиране на системата, и макар да не е най-типичната причина за появата на „сини екрани“, не бивада изключваме и това. Още повече, ако стоп грешките се проявяват, когато системата е натоварена! За проверка на температурата на хардуера има различни програми – Speccy, SpeedFan и др.
9. Върнете настройките на BIOS по подразбиране.
10. Пробвайте да стартирате компютъра с минимум хардуер (при преносими компютри, това е трудно изпълнимо!). Ако използвате персонален компютър, премахнете тези компоненти, без които същия пак ще може да работи – мрежови кабели, допълнителни хард дискове, DVD, допълнителни мрежови карти, допълнително инсталирана RAM и т.н. Ако разполагате с вградена видео карта и отделна такава, премахнете отделната и задайте работа с вградената. Тествайте стабилността на системата. Ако проблема вече го няма, значи твърде възможно е някой от премахнатите компоненти да е причината!
Внимание! Ако вашият компютър е в гаранция, то разглобяването му е предпоставка за отпадане на същата. Ето защо, ако гаранцията е все още в сила и/или не разполагате с нужните познания да изпълните последната точка, Ви съветваме да се доверите на сервиз!
© PCGuide.bg. Автор: Светослав Миронов – по идея на материал на www.lifewire.com.

Казвам се Светослав Миронов и съм администратор на PCGuide.bg. Автор съм на материалите, публикувани тук. Интересите ми са преди всичко в областта на информационните технологии и по-конкретно операционни системи Microsoft Windows, софтуер и антивирусна защита.