Device manager

Камерата на вашия лаптоп или компютър не работи под Windows 10? Решение!

Неведнъж сме срещали запитвания от рода на „Защо камерата на моя лаптоп не работи?“. Проблемът с вградената уеб камера е сравнително често срещан, най-вече след актуализиране на Windows. Подобен проблем се среща и при някои външни USB уеб камери и там стъпките за решаването му са напълно идентични.

В този материал ще ви покажем как да решите проблема с неработещата уеб камера на вашия лаптоп или компютър. Важно е да знаете, че трябва да имате администраторски права върху системата за изпълнение на описаните операции. Освен това, стъпките се изпълняват последователно. След изпълнението на всяка стъпка е необходимо да тествате вашата уеб камера преди да преминете към следващата.

Проверете настройките за поверителност в Windows 10

Всъщност това е първото нещо, към което трябва да се насочите, когато вашата вградена или USB уеб камера не дава „признаци на живот“.

За проверка и промяна на настройките за поверителност в Windows 10 влезте в Start > Settings > Privacy (Старт > Настройки > Поверителност). От левия панел на прозореца изберете Camera.

Privacy - Camera
1) Нека първо погледнем параграф Allow access to the camera on this device (Разрешаване на достъп до камерата на това устройство). Това е глобална настройка, която определя дали вашата камера ще е достъпна за Windows като цяло. По подразбиране достъпът до камерата трябва да е разрешен и да виждате съобщение „Camera access for this device is on“. Ако това е така, твърде вероятно причината да е другате.

Все пак пробвайте да спрете достъпа до камерата и след това да го включите отново. Използвайте бутон Change (Промяна) и преместете плъзгача на Off. Повторете същата процедура, като преместите плъзгача на On, за да разрешите достъпа до устройството.

Внимание: Ако по някаква причина достъпът до това устройство е спрян, всички опции надолу ще са неактивни. В този случай използвайте бутон Change (Промяна) и включете достъпа до камерата, като преместите плъзгача на On.

2) Нека погледнем следващия параграф Allow apps to access your camera (Разрешаване на приложения да осъществяват достъп до камерата). Както вече споменахме в горната подточка, достъпът до камерата като устройство по подразбиране би трябвало да е разрешен. Но това не изключва възможността по някаква причина достъпът на приложенията до камерата да е ограничен. Това означава, че вашата камера работи, просто нито едно приложение не може да получи достъп до нея.

Опцията Allow apps to access your camera определя дали камерата ще е достъпна за приложенията или не. По подразбиране трябва да е включена, но ако не е вероятно това е вашия проблем. Включете я като преместите плъзгача на позиция On.

3) Прегледайте дали приложенията, за които ще ви е необходима камерата имат позволен достъп до нея. Най-вероятно горните настройки са както трябва, просто въпросното приложение няма достъп до камерата. От параграф Chose which apps can access your camera (Изберете кои приложения могат да осъществяват достъп до камерата) може да давате достъп или да отказвате такъв на различните приложения до вашата камера.

Проверете дали камерата е коректно инсталирана и разрешена

Принципно, Windows 10 няма проблем с откриването и инсталирането на повечето хардуерни компоненти. Това става още при самата инсталация на операционната система, стига съответното устройство да е свързано. При по-старите версии на Windows нещата не винаги са така. Независимо от версията, проверете дали вашата камера (вградена или USB) е открита от Windows и коректно инсталирана.

Проверката за коректно инсталиран хардуер се извършва в Device Manager (Диспечер на устройства) при всички актуални версии на Windows. Пътят до него е This PC > Properties > Device Manager (Този компютър > Свойства > Диспечер на устройства). Разбира се, може да използвате и формата за търсене (до менюто Start) и там да потърсите „device manager“ или „диспечер на устройства“ (ако сте с БГ езиков интерфейс).

Следващата задача е да откриете търсеното устройство. Обикновено камерата е разположена в категория Imaging devices (Устройства за създаване на изображения). Кликнете два пъти на върху нея, за да се разгърнат наличните устройства и там би трябвало да видите вашата камера.

Imaging Devices

Ако уеб камерата е налична и до иконката няма символи „!“ или „?“, това означава, че тя е инсталирана. Камерата трябва да бъде разрешена в Device Manager, за да може да се използва! По подразбиране всяко инсталирано устройство бива разрешено. За да се уверите, че това наистина е така кликнете с десен бутон на мишката върху камерата и погледнете дали в менюто не е налична опция Enable device (Разрешаване на устройство). Ако по някаква причина до момента устройството е било забранено, просто го разрешете.

След това от същото меню изберете Properties (Свойства). Ще се отвори нов прозорец със свойствата на вашата камера. При нормално функциониращо устройство статусът в полето Device status трябва да е This device is working properly (Това устройство работи правилно).

This device is working properly

Дори на пръв поглед всичко да изглежда наред, не се изключва проблемът да е не другаде, а в драйверите за вашата уеб камера. Ето защо обърнете внимание на следващите ни препоръки.

Актуализирайте драйверите за камерата

Понякога след обновяване на Windows 10 някой драйвер може да се окаже несъвместим и просто да трябва да се актуализира.

Влезте в Device Manager (Диспечер на устройства) и открийте камерата по начина, описан в предходната точка. Кликнете с десен бутон на мишката върху вашата уеб камера и от менюто изберете Update driver (Актуализирай драйвера).

Update driver (Актуализирай драйвера)

Възможностите са две: автоматично търсене на актуализирани драйвери или „ръчно“ търсене на такива на локалния компютър. Втората възможност е приложима, ако предварително сте свалили драйвери за устройството на локалния диск. Ето защо, ако не сте сигурни какво и от къде трябва да свалите, изберете първата опция.

How do you want to search for drivers

След актуализирането на драйверите е препоръчително да рестартирате системата и да тествате вашата камера.

Ако проблемът е възникнал след обновяване на Windows, върнете стария драйвер

Тази ситуация представя обратния сценарии на описания в предната точка. Тук изхождаме от това, че е възможно Windows сам да е обновил драйверите за уеб камерата и тя да е престанала да функционира. Това е малко вероятно, но не невъзможно, особено ако не е забранено автоматичното обновяване на драйверите за устройствата.

Влезте в Device Manager (Диспечер на устройства) и извикайте свойствата (Properties) на вашата уеб камера. В отворилия се прозорец отворете втория таб Driver (Драйвер), кликнете на бутона Roll Back Driver (Предишен драйвер) и потвърдете с Yes.

Roll Back Driver (Предишен драйвер)

В случай, че бутон Roll Back Driver (Предишен драйвер) е неактивен, преминете към следващата стъпка.

Деинсталиране и повторно инсталиране на уеб камерата

Деинсталирането и повторното инсталиране на даден хардуерен компонент е крайна стъпка, но понякога това помага.

Влезте в Device Manager (Диспечер на устройства) и намерете вашата уеб камера. Извикайте върху устройството контекстното именю и изберете Properties (Свойства). След това отворете таб Driver (Драйвер) и кликнете на бутон Uninstall Device (Деинсталирай устройството).

Uninstall Device (Деинсталирай устройството)

Ще трябва да потвърдите това действие, след което устройството ще бъде деинсталирано от вашата система. Препоръчваме да рестартирате системата.

След рестарта Windows би трябвало автоматично да открие и инсталира камерата. Ако все пак това не се случи, ще трябва за стартирате проверка за хардуерни промени. За тази цел от Device Manager (Диспечер на устройства) изберете меню Action > Scan for Hardware changes (Действие > Сканирай за хардуерни промени). Сега системата ще извърши проверка за нов хардуер и би трябвало да открие камерата, както и да инсталира драйверите за нея.

Scan for Hardware changes

Ако не желаете Windows чрез Windows Update сам да открие и инсталира подходящ драйвер, можете вие самите да свалите и инсталирате такъв. Препоръчваме свалянето на драйвери да става единствено от страницата на производителя на вашата USB камера или лаптоп. И не на последно място – след инсталацията на нов драйвер е силно препоръчително да рестартирате системата и чак след това да тествате вашата камера.

Често срещан проблем с несъвместими драйвери преди време бе регистриран при редица преносими компютри на Lenovo, използващи EasyCamera. Това бяха основно устройства, чиято операционна система се бе обновила до Windows 10. Решението на проблема се състои именно в премахване на инсталираните драйвери и замята им с последната актуална версия, свалена от страницата на Lenovo.

Проверете антивирусната си програма

Някои антивирусни програми наистина могат да блокират достъпа до вашата уеб камера. Причината е, че камерата може да бъде използвана като средсво за шпиониране и определени антивирусни защити имат модул, който ограничава достъпа до нея.

Решението е да се разровите в настройките на вашата антивирусна програма и да направите съответните промени, за да може да използвате вашата вградена или USB камера.

© PCGuide.bg. Автор: Светослав Миронов.

Facebook Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *