PXE-E61

Грешка PXE-E61 или PXE-M0F при стартиране на компютъра – възможни решения

В този материал ще ви покажем възможни решения на конкретен проблем, който може да се появи при стартирането на някои Intel-базирани системи. Това е една от тези неприятни ситуации, в които след включване на компютъра потребителят вижда специфично съобщение за грешка, след което операционната система Windows не иска да зареди.

Грешки от типа на PXE-E61: Media test failure, check cable и PXE-M0F: Exiting Intel Boot Agent не са съобщения за срив на самия Windows. Те по-скоро ни навеждат на мисълта за специфичен клиент/сървър интерфейс, наречен Preboot eXecution Environment (съкр. PXE). Няма да изпадаме в подробности, но PXE се поддържа от някои дънни платки и позволява компютърът да търси и стартира операционна система през мрежата.

Грешките, съдържащи горепосочения код обичайно се появяват на черен фон, непосредствно след включване на компютъра или лаптопа. Текстът на самото съобщение обикновено гласи:

PXE-E61: Media test failure, check cable.
PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM.
PXE-M0F: Exiting Intel Boot Agent.
No Boot Device Found. Press any key to reboot the machine.

Ако вашата компютърна система покаже подобен код за грешка, това означава, че BIOS по някаква причина търси и се опитва да зареди системата от мрежово устройство, което не е достъпно. Но колко от компютрите, които използваме ежедневно трябва да се зареждат през мрежа, за да търсим проблем в мрежата?!

На практика, в повечето случаи проблемът се крие или в неправилна конфигурация на BIOS или е свързан с невъзможно откриване на твърдия диск. Последното говори за повреден диск или лоша връзка между хард диск – дънна платка или хард диск – захранване.

Ето защо в настоящото ръководство ще ви представим няколко последователни стъпки за решаване на проблема с грешки от типа на PXE-E61.

Проверете конфигурацията на BIOS

Първата и най-логична стъпка в подобна ситуация е да прегледате в конфигурацията на BIOS какви настройки са зададени в реда на устройствата за зареждане. Тази важна стъпка трябва да се използва най-вече в случаите, когато операционната система се зарежда от вътрешен твърд диск или SSD (стандартна за повечето компютри конфигурация).

Достъп до конфигурацията на BIOS става чрез натискането на точно определен клавиш още в началния екран след включване на компютъра – обикновено това е Delete, F2, F12 или друг в зависимост от производителя на дънната платка.

При системи, които стартират от локално устройство – вътрешен твърд диск, SSD, външен (USB) диск.

1. На първо място, уверете се, че не е зададено стартиране на устройството от мрежа (Network Boot, Boot to network, Boot from LAN, PXE Boot to LAN или нещо от този род). Ако такава опция е налична и е активна, забранете я!

2. Уверете се, че редът на устройствата за зареждате (Boot priority) е коректно зададен. Твърдият диск (HDD) или SSD, на който е инсталирана операционната система трябва да присъства в реда на устройствата, от които компютърът може да зареди. За по-сигурно може да поставите диска (HDD, SSD) на първо място, а след него другите устройства за зареждане – DVD, USB… и мисля, това е достатъчно. В реда на зареждане не е желателно да присъства мрежа (Network).

3. Уверете се, че дискът, на който е операционната система е стартиращ (Bootable). В противен случай най-вероятно BIOS се опитва да открие друго устройство (в т.ч. и мрежово), от което да зареди операционна система, в резултат от което ще виждате грешка.

При системи, които стартират от мрежово устройство.

Малко вероятно е вашата да е такава, особено ако говорим за личния ви компютър. Все пак има специализирани системи, които използват подобна конфигурация за зареждане от мрежа. В този случай просто трябва да се провери дали мрежовият кабел е свързан коректно към компютъра, както и към мрежовото устройство (рутер, суич). При възможност да се тества и с друг мрежов кабел!

Проверете твърдия диск и окабеляването към него

Една от възможните причини за грешка от типа на „PXE-E61“ е твърдият диск или SSD да е повреден. Това е причина системата да не открива диска, след което тя започва да търси алтернативно устройство за зареждане, например през мрежа.

Най-лесния начин за проверка на един твърд диск дали работи е като се свърже като външен диск към друг компютър. За тази цел разбира се ще са ви необходими и други „пособия“, като например втори (работещ) компютър и USB to SATA адаптер.

Често пъти компютърът не открива диск, от който да зареди операционна система, не заради некоректна конфигурация на BIOS или повреден диск, а заради повреден кабел.

SATA кабели

При настолните системи стандартните Serial ATA твърди дискове/SSD модули са свързани с два кабела – захранващ и SATA кабел за данни. Първата задача е да проверите дали тези кабели са коректно включени и да не би някой от тях да е прекъснат. Стъпките са следните:

1. Изключете компютъра от захранването и отворете компютърната кутия.

2. Проверете дали кабелите за твърдия диск са коректно включени към самия диск и към дънната платка.

3. Ако окабеляването на пръв поглед изглежда наред, но проблема остава, заменете SATA кабела за данни с нов и свържете диска към друг, свободен кабел от захранващия блок.

4. Включете системата и тествайте!

При лаптопите, използващи SATA интерфейс липсват кабели, а твърдия диск е монтиран в специално легло. Принципно, вероятността дискът да не е на мястото си е минимална.

При съмнение за проблем с твърдия диск, демонтирането и проверката му, както и правилното му монтиране в лаптопа е задължителна стъпка.

1. Изключете лаптопа от захранването и премахнете батерията му.

2. Демонтирайте твърдия диск/SSD и прегледайте конекторите му за евентуална повреда или замърсяване.

3. По възможност свържете твърдия диск/SSD към друг компютър като външен USB диск. Проверете дали данните от диска се четат коректно.

4. Монтирайте обратно твърдия диск/SSD на мястото му, ако сте преценили, че същия работи.

Нулирайте BIOS

Като крайна мярка може да пробвате да изчистите CMOS, за да нулирате BIOS. Ако проблемът се крие в некоректни настройки в BIOS, връщането им „по подразбиране“ може да е решение. Понякога това дори спестява прилагането на стъпките, които сме описали в първата точка от този материал.

CMOS battery

Най-лесния начин за това е чрез премахване на CMOS батерията на дънната платка за около 10 минути. Това е удобна ситуация да проверите и състоянието на тази батерийка с мултицет. На нея трябва да е записан волтажът ѝ (обикновено 3V), а показанието на измервателния уред трябва да е близко до тези стойности.

© PCGuide.bg. Автор: Светослав Миронов.

Facebook Comments

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *