При ежедневна работа с Microsoft Outlook е възможно да възникнат определени грешки, които биха попречили на достъпа до вашата кореспонденция. Често пъти се касае за проблем със специфичен файл, който съхранява потребителските данни. Обикновено потребителят вижда съобщение, че този файл е повреден и се нуждае от поправка или нещо в този контекст (виж заглавното изображение).
Microsoft Outlook съхранява вашата кореспонденция, контакти и календар локално, за да можете да ги достъпвате дори и офлайн. Цялата тази информация се съхранява в специален файл с разширение .PST, а при IMAP акаунтите в новите версии на Outlook – във файл с разширение .OST.
Добрата новина е, че от Microsoft са предвидили, че както всяка друга база данни, така и PST/OST файловете могат да се „счупят“. Ето защо в Microsoft Office е предвиден специален инструмент за поправката на тези бази данни. Ако имате някакъв проблем с мейл клиента или виждате специфично съобщение, което ви казва, че нещо с .pst/.ost файла не е наред, опитайте следното:
Локализирайте къде се намира файлът с данните на вашия акаунт в Outlook
Първата стъпка е да проверите къде Outlook съхранява базата данни за вашия акаунт – входящи и изходящи писма, контакти и т.н. Пътят до .pst или .ost файла ще ви е необходим при изпълнение на следващата стъпка.
Обикновено Outlook съхранява данните на потребителя в една от следните директории на локалния диск:
C:\Users\<потребител>\Documents\Outlook Files\
C:\Users\<потребител>\AppData\Local\Microsoft\Outlook\
Ако прозорецът на MS Outlook се отваря безпроблемно, може да използвате следния метод, за да проверите местоположението на файла с данните, както и неговия тип:
1. В случай, че използвате Outlook 2010/2013/2016/2019 трябва да отидете на меню File > Info > Account Settings > Account Settings. При Outlook 2007 (и по-стари версии) може да използвате меню Tools > Account Settings.
2. В прозореца Account Settings кликнете на таб Data Files. Там ще видите наличните акаунти (в моя случай те са два).
В тази стъпка просто е важно да запомните пътя до файла с данните на използвания акаунт (виж графа Location на прозореца), защото това ще е важно за изпълнението на следващата.
Стартирайте инструмента за поправка на PST или OST файлове
Ще започна с това, че не е необходимо нищо допълнително да изтегляте и инсталирате. След като имате инсталиран Microsoft Office пакет с Outlook, значи имате и необходимия инструмент за сканиране и поправка на Outlook бази данни.
1. Открийте инсталационната директория на Outlook, тъй като в нея се намира инструментът SCANPST. В зависимост от версията на офис пакета, както и предвид това дали използвате 64-битов или 32-битов Windows тази директория може да бъде с различна локация:
При Office 365 / Outlook 2019 / Outlook 2016 Click to Run
32/64-bit Windows – C:\Program Files\Microsoft Office\root\office16\
При Outlook 2016
32-bit Windows – C:\Program Files\Microsoft Office\Office16\
64-bit Windows – C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office16\
64-bit Outlook – C:\Program Files\Microsoft Office\Office16\
При Outlook 2013
32-bit Windows – C:\Program Files\Microsoft Office\Office15\
64-bit Windows – C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15\
64-bit Outlook – C:\Program Files\Microsoft Office\Office15\
При Outlook 2010
32-bit Windows – C:\Program Files\Microsoft Office\Office14\
64-bit Windows – C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14\
64-bit Outlook – C:\Program Files\Microsoft Office\Office14\
При Outlook 2007
32-bit Windows – C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\
64-bit Windows – C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12\
2. Стартирайте файла SCANPST.
Внимание: всички отворени прозорци на Outlook трябва да бъдат затворени преди да пристъпите към следващите точки от ръководството!
3. Използвайте бутона Browse, за да посочите пътя до повредения PST файл. След това кликнете на бутон Start, за да стартирате проверката му за грешки.
На този етап нищо няма да се случи с този файл! Инструментът просто ще изпълни проверка, състояща се от 8 фази. Времето, необходимо за извършване на тази процедура може да варира от порядъка на няколко секунди, до няколко минути, в зависимост от обема на базата данни.
4. След като проверката завърши, използвайте бутон Repair, за да стартирате поправка на откритите грешки.
5. След като процедурата приключи ще видите съобщение, че тя е завършила.
Стартирайте Outlook и се уверете, че всичко работи както трябва.
© PCGuide.bg. Автор: Светослав Миронов.
Казвам се Светослав Миронов и съм администратор на PCGuide.bg. Автор съм на материалите, публикувани тук. Интересите ми са преди всичко в областта на информационните технологии и по-конкретно операционни системи Microsoft Windows, софтуер и антивирусна защита.
благодарности за урока! Успях успешно да си преместя цялата кореспонденция на новия лаптоп 😉